Hoe werkt copyright voor afbeeldingen?

Het gebruik van afbeeldingen kan je website een stuk mooier maken. Maar let op! Je mag niet zomaar elke afbeelding gebruiken.

door: Dolphiq

Het toevoegen van een afbeelding aan je website kan zorgen voor een visuele verbetering en is bovendien goed voor de SEO score. Toch kunnen er ook risico's kleven aan het gebruiken van een afbeelding.

Copyright op afbeeldingen

Op veel afbeeldingen die je op het internet kunt vinden, zit copyright. Dit houdt in dat je deze afbeeldingen niet zomaar op bijvoorbeeld je eigen website mag gebruiken. Doe je dit wel? Dan loop je het risico op een schadeclaim! Gebruik daarom altijd rechtenvrije afbeeldingen.

Hoe weet je welke afbeeldingen rechtenvrij zijn?

Je kunt er van uit gaan dat op vrijwel elke afbeelding copyright zit. Er zijn verschillende manieren om aan rechtenvrije afbeeldingen te komen. Soms moet je hiervoor betalen, maar er zijn ook verschillende website die gratis rechtenvrije afbeeldingen aanbieden!

Voorbeelden van websites voor rechtenvrije afbeeldingen tegen betaling zijn Shutterstock, Getty images en De Nationale Beeldbank. Voorbeelden van websites voor gratis rechtenvrije afbeeldingen zijn Stocksnap en Pixabay.

"Voorkom een schadeclaim! Gebruik nooit zomaar een afbeelding van internet." 

Redactioneel of commercieel gebruik

Met alleen het vinden van een rechtenvrije afbeelding ben je er meestal nog niet. Het antwoord op de vraag of je een afbeelding mag gebruiken is vaak ook nog afhankelijk van het doel waarvoor de afbeelding wilt gebruikent. Er wordt onderscheid gemaakt tussen redactionele en commerciële doeleinden? Websites die afbeeldingen aanbieden, verschillen nogal eens in de wijze waarop zij het verschil tussen de beide doeleinden beschrijven.

We kunnen in ieder geval zeggen dat er bij redactioneel gebruik géén winstoogmerk is en bij commercieel gebruik wel. Wil je zeker weten dat je een afbeelding op de juiste manier gebruikt? Kijk dan altijd bij de voorwaarden van de betreffende website!

Food for thought (leesvoer dus)

Responsive beeldadvertenties in Google AdWords

Eind 2016 introduceerde Google de responsive beeldadvertenties. Een ontwikkeling die past in het nieuwe mobile first beleid van Google.

De kracht van de infographic

De infographic, je hebt er vast wel een van gehoord. Wat het is en wat je er mee kunt, lees je in ons blog. Wij zetten alles over infographics in ... een infographic!

Stuur ons een bericht

DQ/OM (via Dolphiq) is Google Partner

U gebruikt momenteel een sterk verouderde browser. Hierdoor is de weergave van deze site niet optimaal. Uit veiligheidsoverwegingen en om optimaal gebruik te kunnen maken van deze site raden wij u aan uw browser te updaten. KLik hier om uw browser te updaten